fredag, januari 17, 2014

Kommentar till Belindas feministprogram

Jag kallar mig stolt feminist. Det finns hundratals frågor som vi feminister kan kämpa för, en del mer prioriterade och viktigare än andra. Kanske är det hedersrelaterade förtrycket där föräldrar mördar sina barn för att upprätthålla kyskhetskravet på den kvinnliga delen av familjen, det mest fruktansvärda och det som är högst prioriterat att bekämpa för en feminist som mig. Men det finns även de lägst prioriterade frågorna; som att få lov att bada utan bikini, när män (som har större bröst än jag) helt fritt får slänga runt med sina överkroppar, fria från push-ups. Att inse att dessa två frågor är sammanlänkade, på var sin sida i kedjan som kallas patriarkat, det är det som gör mig till feminist. Att se sambanden kräver kunskap och erfarenhet. Börja spana och förändra - du med!


Inga kommentarer: